kur'an meali abdestsiz okunabilir mi?

kur'an meali abdestsiz okunabilir mi?

(1/1)

Pınar-ı hayat:

Kuran meali abdestsiz okunabilir. Ancak Kuranı Kerim ve meali bir arada ise ve Mealli Kuranı Kerimler de Kuran hükmünde olduklarından abdestsiz tutulması caiz değildir.

Kur'an-ı Kerimi okumaya "Eûzü çekerek ve Besmele okuyarak" başlanır. Rabbimizin bu mukaddes kitabından gereğince yararlanmak için her halde yüce varlığına sığınmamız ve kendisinden yardım dilememiz lâzımdır.

Bir Kur'an-ı Kerim ele alınarak okunacağı zaman abdestli bulunmak gerekir. Okurken kıbleye dönmeli, toparlanıp saygılı bir duruma geçmelidir. Abdestsiz kimse kılıfsız (bir mahfaza içinde olmayan) Kur'an-ı Kerimi ele alamaz. Kutsal kitabı ancak temiz ve abdestli olan eller tutabilir.

Kur'an- Kerim, temiz yerlerde, avret yerleri kapalı olan kimselerin yanında, onu dinlemeleri şartı ile, açıkca okunabilir. Pis yerlerde veya avret yerleri açık olanlarla başka işle uğraşanlar yanında açıkca okunması mekruhtur.

Dışarda bulunup okunan Kur'an-ı Kerime karşı saygılı bir vaziyet takınmayacak kimselerin işitecekleri şekilde aşikâre Kur'an okunması uygun değildir. Bu durum, Kur'an-ı Kerime saygısızlığı ve halk için de manevî sorumluluğu gerektireceğinden buna sebebiyet vermemelidir.

Hattat olan bir yazar, yazacağı Kur'an-ı Kerim'in yapraklarını yüksekçe tutup ince olmayan bir kalemle ve temiz bir mürekkeble beyaz kâğıt üzerine yazmalı, satırlarını seyrekçe bırakmalıdır. Kur'an-ı Kerim nüshalarını pek küçük boyda ince kalemlerle yazmak, tenzihen mekruhtur. Bu mübarek nüshaların altın veya gümüşle süslenmesi, bir saygı ifade ettiğinden caiz görülmüştür.

Kur'an-ı Kerim'i, Hacer-i Esved'i, Kâbe'nin eşiğini hürmet için öpmek caizdir. Buna "Diyanet öpmesi" denilir. Mübarek bir adamın elini öpmeye de "Tahiyye öpmesi" denir.

Kur'an-ı Kerimle, diğer din kitabları ile, kaşında (yüzüğün taşında) Kur'andan bir şey yazılı yüzüğü elinde taşıyarak, bir zaruret bulunmadıkça, helâya (tuvalete) girilmez, hürmete aykırıdır. Bunları helâya girmeden önce çıkarmalı ve temiz bir yere bırakmalıdır.

Bir Kur'an-ı Kerim okunamayacak hale gelince, temiz bez parçası içine konup ayak basılmayacak bir yere gömülmelidir. Bu, Kur'anı bir küçümseme değil ona bir ikramdır. Bununla beraber üzerine toprak atılmamalı, tahtadan bir çatı yapılmalıdır. Bu gibi Kur'an-ı Kerimleri yakmak caiz değildir.

Kur'andan başka diğer din kitabları eskiyince hemen gömülebilir, hem de akar suya bırakılabilir, hem de içlerindeki mukaddes isimler silindikten sonra yakılabilirler. Bu gibi kitabların kâğıtlarına bir şey sarmak dine ve ilme karşı hürmetsizliği doğuracağından caiz olamaz.


alıntıdır!!

Nakşibendi:
tskler pinar-i hayat :)

minex:

kur'anın abdestsiz okunabileceğini savunan alimlerimizde var tabiiki abdest alıp tertemiz okumak daha efdaldir ama kesinlikle el sürülemez demek insanları kur'andan soğutmaz mı abdest alınca okurum diye erteledikçe erteler insan kur'an başucumuzda el değmeden dursun diye indirilmemişki okuyup anlayalım diye indirilmiş  bu konuda sahabelerimizin uygulamalarını ekledim buraya haddim olmayarak ama
{ … Muhammed bin Sirin r.h dan. Şöyle dedi :Ömer İbnu’l Hattab Kur’an okuyan bir toplulukla beraber oturuyordu ve haceti için gitti, sonra gelip Kur’an okumaya devam etti. Topluluktan birisi :Ey mü’mimlerin emiri ! abdestsiz olduğun halde Kuran’mı okuyorsun ? dedi. Ömer r.a da cevaben : Okunmayacağı hakkında sana kim fetva verdi, yoksa Müseyleme mi ? – Yani,yalancı peygamber mi ? - }16


{ … İbn Abbas : cünübün kıraatte bulunmasında ( Yani Kur’an okuma-sında ) bir mahzur görmemiştir. } Çünkü :


{ Peygamber s.a.v her haliyle - Allah’ı - zikrederdi }17


{ …. Ebu İyas Muaviye bin Kurre r.h dan. – şöyle dedi – : Ebu Musa el-Eş’ari r.a abdestsiz olduğu halde Kur’an okurdu. }18


{ …. Said bin Cübeyr r.h dan. İbni Ömer ve İbni Abbas r.a’yu şöyle derken işittiğini söyledi : “ Biz Kur’an’dan cüzlerimizi abdest bozduktan sonra hiç suya değmeden okurduk “ }19


{ ….Alkame bin Kays’tan,şöyle dedi : Selman’i Farisi’nin yanına girdik bize ,abdestsiz olduğu halde Kur’an’dan Ayet’ler okudu. }20


{ …. Said bin Müseyyeb r.a dan.Şöyle dedi : Ebu Hureyre heladan çıkar – abdest almadan bize – hızlı bir şekilde sure okurdu. }21


Bu kadar delillerin karşısında hala meseleyi sağa sola çekerek : “ Efendim Kur’an abdestsiz olarak okunabilir ama,ele alarak okunamaz “ diyenlere şu soruları sormak gerekir :


1 . Bu husustaki öne sürdüğünüz hadis sahih mi ?


2 . Sahih diye öne sürdüğünüz hadisin metninde abdest diye bir ifade var mı ?


3 . Acaba bizim saygımız Kur’ana mı yoksa kağıda mı ? . Çünkü el değmeden Kur’an okuyorsunuz ama kağıdı tutarak okuyamıyorsunuz.


4 . Abdest Ayet’i Kur’an da olduğuna göre, insan abdesti öğrenmek için önce neyi eline alması gerekir ki ? .


5 . Bilindiği gibi hadis kitaplarının her cildinde yüzlerce Ayet yazılıdır. Acaba bu hadis kitaplarını elimize alıp okumamız için abdest almamız gerekir mi ? Yani,kağıt üzerine yazılı olan Ayet’leri abdestsiz okuyamaz isek,bu hadis kitaplarındaki Ayetleri okumak için abdest mi almamız gerekir ?


6 . Yok eğer “ Kur’an’ın tümünü ele almak için abdest gerekir “ diyorsanız bu sefer şu tezat ortaya çıkmaz mı ? ; Çünkü Allah resulü s.a.v’in hayatta olduğu dönemde Kur’an toplu olarak bir arada değildi. Dolayısıyla, kendi zamanında tümünün bir arada olmadığı bir kitaba ; “ sakın abdestsiz dokunmayın “ nasıl diyebilir Allah resulü s.a.v ?


Hulasa, ben inanan kardeşlerimden hasetsen bu soruların cevabı ve şu sahih Hadisin üzerinde ciddi bir şekilde kafa yormalarını istirham ediyorum.

عن ابنِ عَبَّاسٍ :
أنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وسَلَّم خرجَ من الخلاءِ فقرِّبَ إليهِ طعامٌ فقالوا: ألا نأتيكَ بوضوءِ؟ قال : إنَّما أمرتُ بالوضوءِ إذ قمتُ إلى الصَّلاةِ

{ …. İbni Abbas r.a’dan.Dedi ki : Resulullah s.a.v hela’dan çıkınca kendisine yemek sunuldu ve : sana abdest suyu getirelim mi ? dediler. Resulullah s.a.v :


- Bana ancak namaza kalktığım zaman abdest almam emredildi , buyurdu. }22


Hadisi şerifin açık ifadesinden anlaşıldığı gibi, abdest sadece namaz için emre dilmiştir. Ehlince malum olduğu üzere hasr siğası olan

إنَّما “

innema “ buna delalet eder.


Hulasa,konuyla alakalı söylenmesi gereken son söz ; Hakkında kat’i bir delil olmadığı halde abdestsiz veya hayızlı ve cünübün Kur’an okumasını yasaklamak, Allah’ın helal kıldığı bir şeyi haram kılmak demektir. Allah korusun bu da tehlikeli bir şeydir.


Bunun içindir ki, basiretli ve şuurlu Müslümanların bu gibi hususlarda çok uyanık olmaları ve sağlıklı bir delile dayanmadan “ şunu yapmak haramdır,böyle demeniz yasaktır “ şeklinde ifadeler kullanmamaları gerekir.


Rabbimiz bu hususlarda bizleri açık bir ifadeyle uyarmaktadır :

وَلاَ تَقُولُواْ لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُكُمُ الْكَذِبَ هَـذَا حَلاَلٌ وَهَـذَا حَرَامٌ لِّتَفْتَرُواْ
عَلَى اللّهِ الْكَذِبَ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللّهِ الْكَذِبَ لاَ يُفْلِحُونَ

Dillerinizin yalan yere nitelendirmesinden ötürü “ şu helaldır,şu haramdır “ demeyin.Sonra Allah’a karşı yalan uydurmuş olursunuz.Allah’a karşı yalan uyduranlar ise iflah olmazlar. “23

minex:
burada yazıldığı gibi saygı kur'an ayetlerine mi yoksa sayfalara mı kur'andan ezbere ayet okurken abdest gerekmiyorda sayfasını tutmak için mi abdest gerekiyor

Navigasyon

[0] Mesajlar